Saturday 17 November 2012

Rukun Islam Yang Pertama




Mari kita sama sama mengetahui , memahami , mengakui  dan mengamalakan  Rukun Islam, kerana tidak ada ugama yang lain melainkan Islam  disisi Allah S.W.T. seperti yang dibawa oleh Penutup Sekalian Nabi, Penghulu di dunia dan Raja di Akhirat, Nabi Muhammad S.A.W.


Pertama : Islam dibina di atas beberapa rukun dan salah satu rukunnya ialah kalimah syahadah ini. Sabda Rasulullah SAW dalam hadis riwayat Al- Bukhari dan Muslim, yang bermaksud :

“Ugama Islam dibina di atas lima rukun iaitu mengucap dua kalimah syahadah, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji ke Baitullahilharam dan puasa pada bulan Ramadan.”

Kedua : Setiap orang yang ingin memeluk Islam hendaklah mengucapkan kalimah syahadah ini. Inilah yang dilakukan sejak zaman Rasulullah SAW, contohnya ketika Islamnya Abdullah Bin Salam yang asalnya seorang pendeta Yahudi. (Hadis riwayat Al-Bukhari).


                                         

 Rukun Islam

Yang Pertama = Mengucap Dua Kalimah Syahadat.

Sudahkah kita mengetahui  Apa itu Mengucap  Dua Kalimah Syahadat ?

Pada tingkatan     1. Apakah nama 2 kalimah itu ?
                                                                       
                            2. Pada Sebutan  dalam Bahasa Arab dan bahasa melayu  
                                 atau bahasa ibuanda masing masing?
                           
                             3. Pada Maksud 2 Kalimah itu ?

                            4. Pada Tuntutan 2 Kalimah itu ?

                            5. Pada Kefahaman yang sebenar  2 kalimah itu ?

                           6. Pada tingkatan Amalan 2 Kalimah itu ?

Kalau kita masih belum mengetahuinya atau masih kurang mengetahuinya ,maka marilah kita menuntut ilmunya pada yang Mengetahui. Carilah, tuntutlah ilmu dengan Guru yang bersalasilah sampai pada Nabi Muhammad S.A.W. Menuntut ilmu itu merupakan fardu keatas setiap orang muslim. "tolabul ilmi faridotun ala kulli muslimin". Untuk mendapatkan ilmu harus kita mengambilnya dari orang yang megetahui akan maknanya yang  haq dan mengambil ia dari tangan atas tangan sampai pada Nabi Muhammad S.A.W.

Man Lam Yaklam Maknaha fahuwa kafirun..... ( Barang siapa tak mengetahui makna ( 2 kalimah Syahadah) .. kafir ... ).

Marilah kita memperbaiki ilmu 2 kalimah Syahadat ini semasa masih ada waktu kita dalam keadaan bentuk Insan yang diambil dari acuan yang dipakai oleh Saidina Adammu Sufiallah.

Mudah mudahan kita semua mendapat kefahaman seperti yang dikehendaki oleh Allah dan Rasulnya sebelum kita meninggal dunia.


                             


Berikut adalah video kata kata Hikmah Imam Habib Abdullah bin Alwi Al Haddad dari Keturunan Penghulu Kami.

No comments:

Post a Comment